Nieuws

kunstweekeind ,,Vreemde Gasten”

Van Lucia Fransen die in januari 2019 een korte cursus textuur gaat geven bij Kleistad kregen we het bericht, dat ze deelneemt aan het kunstweekeind “vreemde gasten”

Dag Kunstliefhebbers,

Op 6 en 7 oktober doe ik mee aan het kunstweekeind ,,Vreemde Gasten”
In de binnenstad van Amersfoort zijn dan de deuren geopend van vele ateliers, galeries en woonhuizen.
Aan de Muurhuizen 21, in het atelier van Dineke Groenhof Blaauw exposeer ik mijn porseleinen reliëfs.

Dineke exposeert haar werk, inkt op papier.
Op 6 oktober zingt en speelt Tsjimme de Haan met haar gitaar poëtische liederen uit Frankrijk, liederen uit het Oude Spanje,
lichtvoetige zoals Serenate d’ ‘E Rose uit Italië en Argentijnse tango’s.
Op 7 oktober is onderstaand filmpje te zien, een kijkje achter de schermen van mijn atelier.
https://www.youtube.com/channel/UCX3LYle7ZsiWf2frF6iJlJA
Het object “Remember” uit de film, is te zien op 6 en 7 oktober.

Ik ben beide dagen zelf aanwezig, van 12.00 tot 17.00 uur en vind het fijn u dan te ontmoeten.
Voor meer informatie zie mijn site, www.luciafransen.nl

Hartelijke groet, Lucia

Let op de nieuwsbrief van Kleistad in oktober waarin zal worden aangeven wanneer je kunt inschrijven voor de cursus van Lucia bij Kleistad.

Veisha, barstende koppijn

Uit de oven mei 2018
Gemaakt door: Yvonne Bosch
Sinds 2014 is Yvonne bezig met keramiek. Eén keer in de week ging ze met vier medecursisten aan de slag bij iemand thuis. Al na een jaar kreeg ze het gevoel daar niet meer verder te kunnen en is lid geworden van Kleistad. Bij Kleistad wordt ze niet belemmerd in haar creativiteit en is ze vrij om nieuwe dingen uit proberen.

Waarom een Veisha

In het gezin van Yvonne zijn humor en dieren erg belangrijk. Door haar 2e (lezende olifant) en 3e (lui nijlpaard) werkstuk had ze door dat deze vorm van boetseren haar erg goed lag. Hoewel ze ook wel andere soort werkstukken maakt, om bepaalde technieken uit te proberen, komen komische beelden regelmatig terug. Niet altijd met het gewenste effect!

Techniek en glazuur

Gebruikte klei is Magma 123 fijne chamotte.
Techniek : Soms gaan de dingen niet zoals je heb bedacht.
Veisha, de varkens geisha, is opgebouwd door middel van ringen. Eerst het lijf en na korte tijd ook de kop. Door omstandigheden zijn de details aan de buitenkant met grote tussenpozen aangebracht. Daardoor is Yvonne iets essentieels vergeten: een gat te boren in de kop. Hierdoor kon de uitzettende lucht in de oven nergens heen. De gruzelementen van de kop zijn het resultaat.

Jammer. Wel een goede les. En Veisha wordt gewoon weer opnieuw gemaakt.

Stook

Biscuit: 1020 graden

Ander werk van Yvonne

Lucia Fransen in de Kleine K

Nummer 44 van ,,de kleine K” is uit, het onafhankelijk Digitaal Keramiekmagazine,
met aandacht voor het werk van Lucia Fransen.

Lucia heeft bij Kleistad afgelopen jaar al twee hele leuke workshops engobe verzorgd. Voor het najaar komt er een nieuwe workshop/korte cursus  werken met textuur die door Lucia bij Kleistad wordt gegeven.

In de Kleine K kun je lezen over het werk van Lucia met
een film en een fotoserie met praktische instructie over het bouwen met kleiplaten en het decoreren met engobes en textuur
Als je een kijkje achter de schermen wilt nemen, kun je het artikel downloaden.
.
Kijk dan in ieder geval even naar bladzijde 35 t/m 48 maar de rest van het nummer is ook zeer de moeite waard.

Voor op de hoogte te blijven over de nieuwe workshop van Lucia bij kleistad schrijf je in voor de nieuwsbrief

 

 

Inschrijvingen voor de keramiek cursussen september

Inschrijving voor de keramiek cursussen in september is gestart!

Vanaf vandaag kan iedereen zich weer inschrijven voor een keramiek cursus in september bij Kleistad. We hebben diverse cursussen:
– 2 Introductiecursussen keramiek van 10 lessen op maandag- en donderdagavond
– 4 Keramiek cursussen van 15 lessen
– Daarnaast starten we dit jaar ook met een cursus voor de jeugd van 10 lessen op de woensdagmiddag
klik hier voor direct inschrijven en klik hier voor meer informatie

Oude liefde in een nieuw jasje van Kim

Uit de oven op 11 april 2018
Gemaakt door: Kim van Dooren
Kim is in januari bij Kleistad gestart bij de Keramiekcursus van Daan. Hiervoor heeft zij een aantal jaar les gehad in de klassieke schilderkunsten en in grafisch vormgeven. Ze wilde graag aan de gang met klei omdat dit letterlijk vanaf meerdere kanten te bekijken is.

Hoezo een Oude liefde in een nieuw jasje?

Kim schildert al jaren met veel plezier en het leek een enorme uitdaging om een realistische afbeelding op keramiek te kunnen maken. Om dit te doen is ze een aantal proefjes gaan maken om te kijken of dat zou lukken. Het bovenstaande portret was als proef zeer geslaagd.

Tegelijkertijd heeft Kim ook een vogel geschilderd. Deze heeft net een andere techniek, waardoor Kim nu 2 verschillende methodes kan vergelijken. Het portret is direct op biscuit geschilderd en de vogel is op een laag van witte glazuur geschilderd.
Persoonlijk vind ze met zwart de kleur van de (natuurlijke) klei erg mooi omdat dit een zachter sepia effect geeft.

Techniek en glazuur portret

Tegel: 20×20 biscuittegel van de Hazelaar
Majolica: Zwart
Glazuur: Transparante glazuur, gespoten
Techniek: de tegel is zo gekocht, deze is uiteraard ook zo te maken. Voor de test was een effen zo egaal mogelijke ondergrond wenselijk.
De tekening is met een grafietpotlood opgezet. Daarna de majolica-poeder op een bordje gedaan en met (aquarel-)kwast water toegevoegd. De ondergrond zuigt erg, dus voor aquarel-effect meer water toegevoegd. Voor de donkere delen extra majolica op de kwast. Na de droog is de tegel bespoten met tranparante glazuur.

Techniek en glazuur vogel

Tegel: 20×20 biscuittegel van de Hazelaar
Majolica: Zwart
Glazuur: Witte glazuur Botz glans
Techniek: Op de tegel is direct de witte glazuur aangebracht, waarna de tekening met een grafietpotlood is opgezet. Daarna de majolica-poeder op een bordje gedaan en met (aquarel-)kwast water toegevoegd. De majolica vermengt zicht met de witte glazuur, waardoor te veel kwasten voor een grijze kleur zorgt. Na de droog is er geen extra glazuur op gespoten.

Stook

Biscuit: NVT
Glazuurstook: 1060

Ander werk van Kim

Ander schilderwerk van Kim

expositie Lucia Fransen

Lucia Fransen heeft pas een hele geslaagde workshop Engobe gegeven bij kleistad. Op 19 en 26 is er een tweede workshop hiervoor zijn nog enkele plaatsen. Wanneer je een indruk wilt krijgen van het werk van Lucia dan  nodigt zij je uit voor onderstaande expositie.

Dag kunstminnenden,

Zondag 22 april a.s. om 15.00 uur vindt de opening plaats van de expositie ,,zelfportret”
Samen met 24 Ploegh-kunstenaars laat ik nieuw werk zien en
ik vind het geweldig fijn u tijdens de opening daar te ontmoeten.
Ook ben ik aanwezig op 2 juni.
Mijn bijdrage aan de expositie bestaat uit een zelfportret in porselein.
,,100 dagen” bestaat uit 100 texturen, 100 x 100 cm.
Daarnaast zijn er kleine wandobjecten ,,dubbelwit”
Hartelijke groet en wie weet tot ziens,
Lucia

Vrouw in rode jurk van Like

Uit de oven op 26 februari 2018
Gemaakt door: Like van Reek

Like is al een aantal jaren met klei bezig geweest bij Idea. Ze wilde vaker aan de slag met klei en volgt sinds begin 2017 de cursussen bij Kleistad.

Waarom een vrouw met rode jurk?

Like vindt het boeiend om vrouwen te maken, slank of gevuld en om met een jurk met plooien speelse lijnen te creëren.

Techniek en glazuur

Gebruikte klei is Magma 123 fijne chamotte.
Techniek : Het beeld is opgebouwd uit twee delen. De bol waar de vrouw op zit is hol en opgebouwd in een mal. De vrouw is geboetseerd en er vervolgens op bevestigd.
Glazuur: De jurk heeft eerst een rode engobe gekregen. Het glazuur op de jurk is KGG99 rood en de stippen 355HG. Voor de bloemetjes op de bol heeft Like het gele glazuur MG122 gebruikt en voor het gras koperoxide. Voor het haar heeft ze brons gebruikt. Het beeld is daarna gespoten met een transparant glazuur.

Stook

Biscuit: 1020 graden
Gladbrand: 1060 graden

Ander werk van Like

Hoge hak van Martha

Uit de oven op 8 februari 2018
Gemaakt door: Martha Peters

Martha heeft van familie als cadeau de lessen van de introductiecursus bij Kleistad gekregen. Zij maakt al jaren prachtige werkstukken waaronder schoenen met hoge hak van zelf hardende synthetische klei. Leuk om nu eens de mogelijkheden van “echte klei” te gaan ontdekken.

Waarom een schoen met hoge hak?

In de derde les van de introductiecursus stond het opbouwen met rolletjes klei op het programma. Martha had al tevoren bedacht dat ze wilde gaan proberen om met die techniek een schoen met hoge hak te maken. Het maken van schoenen met hoge hakken is een van haar creatieve specialiteiten.

hoge hak
schoen in wording

Het werken met de Klei (Magma KN 123) was flink moeilijker dan met de synthetische klei maar met goed vastzetten met slib en ondersteunen met een balkje en schuimplastic is het toch een echt hoge hak geworden.

Techniek en glazuur

1. De zool uitgesneden uit een plak klei
2. De hiel ondersteun tot de hoogte van de hak
3. De neus en de hak opgebouwd met rolletjes klei en deze goed vastgezet met slib
4. De hak gemaakt van een plakje klei en deze rond gebogen.
5. Tijdens het drogen de vorm goed ondersteund.
6. Na de biscuit stook is de neus en hiel geglazuurd met KGG 112

Stook

Biscuit: 1020 graden
Gladbrand: 1060 graden

Andere hoge hakken van Martha (synthetische klei)

Dik vrouwtje van Manja Fraterman

Uit de oven op 28 februari 2018
Gemaakt door: Manja Fraterman
Boetseren (of plastisch vormen) is sinds haar lerarenopleiding aan de Kunstacademie altijd wel in Manja haar leven aanwezig geweest. Soms wat meer en soms wat minder.
Nu zij met pensioen is heeft ze er weer wat meer tijd en ruimte voor. Manja is sinds januari 2018 lid van Kleistad.
Het zijn, waren en blijven altijd vrouwfiguren. Soms in rust, soms in beweging. De ene keer natuurgetrouw en dan weer wat meer vervormd.

Waarom dikke vrouwtjes

De dikke vrouwtjes zijn een vervolg van haar uitstapje naar bronsgieten waar Manja yoga- en dansvrouwtjes heeft gemaakt.

Techniek en materiaal

Gebruikte klei Magma 134, grove chamotte
Techniek: Het lijf van de vrouwtjes wordt hol opgebouwd, zodat ze niet hoeven worden uitgehold.
Glazuur: ongeglazuurd

Stook

Biscuit: 1020 graden

Andere werkstukken van Manja

Duimpotjes

Uit de oven op 19 februari 2018
Gemaakt door: 7-jarigen
Verschillende duimpotjes gemaakt tijdens een kinderfeestje.

Waarom een duimpotje

Het maken van een duimpotje is voor kinderen goed te doen. Vervolgens maken ze er iets eigens van door het te “versieren”.

Techniek en materiaal

Gebruikte klei: Magma 123
Techniek: duimpotje maken vanuit een balletje klei, met kleislib worden de oortjes, neusjes, pootjes enzovoort bevestigd. Met engobes worden de potjes beschilderd.
Glazuur: Transparant glans

Stook

Biscuit: 1020 graden
Gladbrand: 1060 graden

Ander werk van de kinderen