Uit de oven 31 juli 2020
Door Anita Möbius
Ik ben Anita Möbius, (geboren in 1970 te Leipzig) en vanaf mijn tweede levensjaar opgegroeid in Hongarije. In een vermaarde badplaats, Balatonfüred aan de noordkant van het mooie Balatonmeer. Sinds 1991 woon ik in Nederland. Zo lang ik me kan herinneren heb ik altijd graag met mijn handen gewerkt met materialen die eenvoudig beschikbaar waren. Zoals bijenwas, brooddeeg, wol en fimo klei. Het geeft mij veel voldoening, om iets moois te laten ontstaan. Hobbymatig ben ik al sinds 1993 aan het handvormen met aardewerk klei. Ik wilde ook de kunst van het draaien onder de knie krijgen en daarom heb ik draailessen gevolgd; eerst bij Ans van Weegen in Hoogland en later op de Nederlandse Keramiek Opleiding in Gouda bij Mathieu van Giessen. In mei 2019 heb ik mijn opleiding voltooid. Sinds oktober 2019 ben ik lid van Kleistad waar ik met veel plezier aan het draaien of handvormen ben.
Dit jaar ben ik begonnen om vogeltjes te maken. Ik maak graag dierenfiguren en dan vorm ik ze het liefst met de hand, uit een brok klei, en daarna hol ik ze uit. Dat doe ik anders bij de vogeltjes. De vogeltjes giet ik in een gipsmal, om zo grotere aantallen te kunnen laten ontstaan. De mallen maak ik zelf. Ik modelleer een moedervorm en met behulp van die vorm, giet ik de gipsmallen.
Als de gipsmal klaar is, giet ik er Vingerling WBBK153 witte steengoed klei in. Na een uur giet ik de klei ook weer terug in de emmer vol gietklei, dan is de dikte van de vogel ideaal om er mee aan het werk te gaan. Ik monteer de twee vogelhelften aan elkaar en maak snavels en oogjes en bij sommige exemplaren ook vleugels aan de vogelvorm vast. Op die manier kan ik de vogeltjes toch een unieke eigen vorm geven.
Na de eerste stook op 1020 graden, beschilder ik de vogels met Botz steengoed glazuren met een penseel. Ik probeer heel nauwkeurig te werken, om een zo realistisch mogelijk beeld te creëren. Koolmezen, pimpelmezen en roodborstjes om mee te beginnen. Sommige gietelingen heb ik zo gemaakt, dat ze geschikt zijn om als asbeelden te gebruiken. Ze hebben aan de onderkant een goed sluitende dop, om de as te bewaren. Andere heb ik als een siervoorwerp gemaakt.
Nadat de glazuur opgebracht is, stook ik de vogels op 1240 graden. Door de hoge temperatuur zijn de beeldjes geschikt om in de tuin neer te zetten, ook als het buiten vriest.
Ander werk: